Palveluohjain otettiin käyttöön Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymässä 9.5.2017

9.5.2017

Hyvis-ICT:n hallinnoima terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden sähköiseen asiointiin tuotettu Palveluohjain -ajanvaraus- ja palvelunhallintajärjestelmä on otettu käyttöön Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymässä (Essotessa) 9.5.2017. Essote siirtyi käyttämään Palveluohjanta Tiedon Kansalaisen ajanvaraus -järjestelmästä. Essoten tietojärjestelmäpalvelupäällikkö Hanna Partanen on ollut erittäin tyytyväinen Palveluohjaimeen.

– Tuntui enemmän kuin luontevalta siirtyä Palveluohjaimen käyttöön, koska Hyvis-eAsiointi oli meillä muutenkin käytössä. Lisäksi Essote on ollut mukana Sade-hankkeessa, jossa Palveluohjaimen määrittelyä on tehty. On tärkeää, että pääsee itse mukaan vaikuttamaan tuotteeseen ja sen kehitykseen. Hankaluutena vanhassa järjestelmässä ovat olleet kankeus ja hallinnointi eikä omatoiminen muokkaus ei ole ollut juurikaan mahdollista, Partanen sanoo.

Partanen suosittelisi Palveluohjainta tällä hetkellä juuri Efficaa käyttäville organisaatioille, sillä integraatio helpottaa ammattilaisen arkea ja kansalaisen kannalta palvelu on helppokäyttöinen. Palveluja voidaan myös laajentaa helposti, kun on päästy alkuun. Myös Essoten sovellusneuvoja Mirja Sepponen kuvaa Palveluohjainta käytettävyydeltään paremmaksi.

– Kansalaisen on sujuvaa varata, siirtää tai perua aikoja Palveluohjaimen kautta. Ammattilaisten ei pääkäyttäjiä lukuun ottamatta tarvitse opetella uutta järjestelmää, sillä ammattilaiset käyttävät jatkossakin potilastietojärjestelmän kalentereja, Sepponen sanoo.

Siirtymisprojekti on edennyt toimintaympäristöt tuntevien ammattilaisten avulla sujuvasti. Viivästystä aikataulussa tuottivat testauksen yhteydessä löytyneet virheet, jotka saatiin korjattua. Työskentely Hyvis-ICT:läisten kanssa on luontevaa, sillä työntekijät ovat toisilleen tuttuja ja asioista kysytään sekä informoidaan matalalla kynnyksellä – puolin ja toisin.

Projektissa on pyritty yhdenmukaistamaan alueen kansalaisille tarjottavia palveluja, sillä taustalla on ollut suuri organisaatiomuutos, jolla valmistaudutaan sote-uudistukseen. Tarkoituksena onkin, että jatkossa Essoten alueella kansalaiset saavat yhdenvertaisia palveluja.

Mikä auttoi projektin onnistumisessa?

Hanna Partanen kuvaa tärkeimpänä tekijänä sitä, että projektissa on ollut avainasemassa toimintaympäristön ja organisaation hyvin tuntevia ammattilaisia. Kyseessä ei ole kuitenkaan pelkkä teknologia, vaan aina tarvitaan muutostyötä, kun tuodaan jotakin uutta osaksi palveluja. Muutoksessa auttaa Partasen mukaan se, että projektissa ihmiset tuntevat sekä käytössä olleen järjestelmän, että uuden alustan ja sen toimintamallin, jotta voidaan lähteä muuttamaan toimintatapoja. Varsinkin jatkossa, kun palvelua laajennetaan koskemaan sellaisia toimintoja, joissa sähköistä ajanvarausta ei ole aiemmin ollut käytössä, muutostyötä ja yhteistyötä ammattilaisten kanssa tarvitaan paljon.

Tulevaisuuden näkymiä

Essotella on odotettu Hyviksen sähköisen asioinnin alustan uutta versiota jo pidemmän aikaa, jotta käytettävyys paranee ja ammattilaisten toivomat uudet toiminnallisuudet saadaan käyttöön. Etenkin odotetaan mobiilihyvistä ja skaalautuvuutta eri laitteisiin sekä parempaa käytettävyyttä. Turvalliset viestit ammattilaisten kesken ja älykkäämmät lomakkeet saadaan käyttöön Essoten alueelle syksyllä uuden Hyvis eAsioinnin myötä. Ajanvarauspalveluihin liittyen toivelistalla ovat lähetteellinen ajanvaraus ja ammattilaisen käyttöliittymän selkiyttäminen. Palveluohjaimen kehitys on edennyt tähänkin saakka vauhdilla, joten uusia ominaisuuksia ei välttämättä tarvitse odottaa kauaa. Essotella lähitulevaisuuden tavoitteet ovat selvillä: aiomme laajentaa sähköistä ajanvarausta kansalaisille askel kerrallaan.

Lisätietoja:

Jana Pullinen
seniorimyyntipäällikkö
Hyvis-ICT
jana.pullinen@hyvis-ict.fi
puh. +358 44 700 2805